Semster Semster logo
Havinghastraat 32 1817DA Alkmaar 0610450949

Positionering, logo & huisstijl.

Wat is een positionering?

Een positionering is niets anders dan hoe u bekend wil staan bij (potentiële) klanten. Zo doet Coolblue ‘alle voor een glimlach’ en is Bol.com ‘de winkel van ons allemaal’.

Een positionering is de kortst mogelijke samenvatting van wat uw bedrijf, product of dienst is (in welke marktcategorie opereert u?) en wat het doet (de belofte welk probleem het oplost / welke behoefte het vervult).

De term ‘positionering’ werd geïntroduceerd door Al Ries en Jack Trout in hun boek ‘Positioning: the battle for your mind’. In het Nederlands kennen we de term ook wel als  ‘breinpositie’.

Nut van een positionering

Door een positionering bepaalt een potentiële klant of uw bedrijf, product of dienst zijn behoefte kan vervullen of probleem kan oplossen. Een goede positionering wordt gemakkelijk in het geheugen opgeslagen. Daardoor staat uw bedrijf, product of dienst op de ‘short list’  als een keuze voor een bedrijf, product of dienst aan de orde is. Een goede positionering creëert een voorkeurspositie in het brein van potentiële klanten.

Elementen van de positionering

Uw positionering komt tot stand via uw bedrijfsnaam, eventueel aangevuld met een descriptor (maakt duidelijk wat u doet / in welke markt u opereert), een tag line (uw belofte aan mogelijke afnemers) en uw logo. Bijvoorbeeld:

  • DVA = bedrijfsnaam
  • Makelaars = descriptor
  • De makelaar met oprechte aandacht voor u én uw huis = tag line
  • Logo (kleurstelling, lettertype, beeldmerk en vormelementen)

De positionering is de tekstuele vertaling van uw identiteit. Uw logo en huisstijl vormen de visuele vertaling van uw identiteit. Het logo gaat moet zorgen voor visuele herkenning.

Nieuwe logo

Oude logo

Functie van een positionering

De functie van uw bedrijfsnaam, descriptor, tag line en logo is dat u zich onderscheidt en opvalt tussen uw concurrenten én al die duizenden boodschappen die op mensen worden afgevuurd.

Functionele versus emotionele positionering

Emotionele positioneringen komen we veel tegen in consumentenmarkten waar bedrijven veel spenderen aan marketingcommunicatie. Denk aan een merk als ‘Nike’ met de tag line ‘just do it’. Als u niet gebombardeerd zou zijn met reclames en u de naam en slogan voor het eerst zou zien op bijvoorbeeld een bestelbusje, zou u geen flauw idee hebben wat Nike doet. De tag line is ook niet zozeer een belofte als wel een uiting van de houding en mentaliteit van het bedrijf. Het voordeel van een dergelijke positionering is dat klanten en potentiële klanten zich emotioneel verbonden kunnen voelen met zo’n merk. Een  nadeel is het budget dat nodig is om dit te realiseren.

Functionele positioneringen komen we vaker tegen in business to business markten en bij ZZP’ers en het MKB. Omdat het communicatiebudget vaak beperkt is, is het cruciaal dat u uw potentiële klanten snel en gemakkelijk duidelijk maakt wat u doet en waaróm ze u moeten hebben. ‘Het voordeel is dat er geen grote communicatiebudgetten nodig zijn. Het nadeel is dat er weinig tot geen emotionele verbondenheid met uw bedrijf, product of dienst is. Helemaal mooi is als u uw belofte kunt bewijzen én als u er consequenties aan verbindt als u uw belofte niet waarmaakt.

Fundament van een merk

Een goede positionering is de basis voor het creëren van een merk, in het Engels ook wel ‘brand’ genoemd. De reden dat u een sterk en bekend merk moet willen bouwen is omdat merken hogere prijzen kunnen vragen en winstgevender zijn dan merkloze producten.  Sterke merken verminderen de waargenomen risico’s bij de aankoop van een product.

Belangrijke investering en geen kostenpost

Heel veel bedrijven ontlenen hun hoge waarde voornamelijk aan hun merk en niet aan de bezittingen die ze op de balans hebben staan. Denk daarbij aan Nike, Coca-Cola, Google, Apple en Facebook. Een investering in uw positionering en uw visuele identiteit is wellicht de belangrijkste investering die u doet in uw bedrijf of product!

Positioneringsadvies: klant case

Uw verkoopinspanningen leveren zoveel meer op als uw basis goed staat. Laat ons u daarom helpen bij het creëren van uw positionering, herpositionering, bedrijfsnaam, tag line en logo en huisstijl.

Een interessante klant case op het gebied van positioneren is Room2Learn waarbij we echt alles hebben gedaan en een mooie klant case op het gebied van herpositioneren is Dapper en van Aalst Makelaardij naar DVA Makelaars.

Maar bij bijna elke case op onze site zit er wel een element in van positionering. Lees ze dan ook vooral even door.

Investering in positionering

Net als u zijn wij nuchtere Hollanders. Wij zijn zelfs heel nuchter, want we komen uit Noord-Holland en werken voornamelijk voor ondernemers die zelf hun euro’s verdienen en investeren. Dus we begrijpen heel goed dat u wilt weten waar u aan toe bent qua investering.

Een positioneringssessie vergt een investering van € 499,- of € 750,- (afhankelijk of u dit met 1 of 2 medewerkers wilt doen.) Het op basis van de positioneringssessie ontwikkelen van een logo kost € 1.250,- of € 1.750,- (afhankelijk wederom of er alleen een designer aan tafel komt of dat daar ook een marketeer of communicatiespecialist bij zit). Daarbij gaan we ervan uit dat er een bestaande bedrijfs-, merk- of productnaam is.

Het aanpassen van logo’s kost tussen de € 750,- en € 1.250,-. Dat is afhankelijk van uw briefing en hoe complex de opdracht is.

Werkwijze

Het is mogelijk om een positioneringssessie te doen zonder direct de positionering uit te werken in een logo. Het is ook mogelijk om ons een logo uit te laten werken op basis van een briefing met een uitgewerkte positionering.

Sessies zijn bij ons op kantoor, maar desgewenst kan dat tegen meerprijs bij u op kantoor of op een inspirerende locatie.

De positioneringssessie is met één of twee ervaren marketing- en / of communicatiedeskundigen. Twee weten natuurlijk meer dan één, maar twee mensen aan tafel is natuurlijk duurder dan 1 deskundige aan tafel.

Het ontwikkelen van een logo gebeurt in een tweetal sessies een designer en eventueel met een marketeer of communicatiedeskundige erbij. Dat is afhankelijk van uw budget en wensen.

In de eerste sessie wordt er op basis van uw briefing gesproken over de waarden van uw bedrijf of merk en de randvoorwaarden van de opdracht en in de tweede sessie presenteren we minimaal drie logovoorstellen, waarna er nog maximaal twee correctierondes zijn. Natuurlijk kunnen wij u vervolgens helpen met de doorvertaling naar uw huisstijl en communicatiedragers.

Meer weten? Kennismaken? Neem contact op!

U kunt bellen, e-mailen, appen, een gratis consult bij ons op kantoor of via Facetime of Skype aanvragen, u terug laten bellen of het contactformulier invullen.

Daarom Semster

  • Bewezen succesvolle werkwijze

  • Website lease

  • Succesafhankelijke afspraken mogelijk

  • Voor ondernemers door ondernemers

Referenties

De overstap naar Semster heeft ons zakelijk succesvoller gemaakt, maar het succes heeft wel een prijs; we werken harder dan ooit! Hopelijk komt er een fase waarin we het weer wat rustiger krijgen. Dat is meestal pas aan het einde van het seizoen.

Minke van Weerdhuizen & Martijn Veldheer Sports Unlimited

Peter beheert sinds enige tijd onze internet marketing. Al sinds het begin is er een goede en prettige samenwerking. Peter is kundig en legt alle mogelijkheden duidelijk uit. Aanrader voor iedereen die zijn bedrijf met een goede marketing een nieuwe stap wil laten maken!

Bram Broekemapixelbyte.nl

Cases

Bekijk alle cases

Cookie monster verklaring

Wij serveren verschillende soorten cookies om u zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Mocht u ze niet allemaal lusten dan kunt u dat aangeven bij instellingen.

Privacy policy | Sluit
Instellingen

Cookie monster verklaring

Bewerk uw cookie voorkeuren hieronder indien gewenst.

Op onze site maken we gebruik van cookies waarmee we u, eventueel, in een later stadium gericht kunnen benaderen met interessante aanbiedingen voor onderwerpen waarin u interesse hebt getoond. Het grote nadeel van veel reclame is dat die ongericht is, met andere woorden, als u katten hebt kan u reclame te zien krijgen voor een merk hondenvoer. Op het internet is het juist mogelijk om gericht te communiceren met de doelgroep en elk zichzelf respecterende adverteerder weet dat hij zijn doelgroep niet moet irriteren. Dat gaan wij dan ook zeker niet doen.

Bekijk details.

Voor het goed laten functioneren en beveiligen van onze website maken we gebruik van plug ins die o.a. ip-adressen verzamelen en kunnen blokkeren. Daar hebben u en wij voordeel van.

Bekijk details.

Wij én u zijn gebaat bij een website die goed werkt en aansluit op uw behoeften. Daarom verzamelen we bezoekersstatistieken. Dat helpt ons inzicht te krijgen in het bezoekersgedrag op onze website. Zo proberen we onze website steeds beter te maken. Deze gegevens zijn standaard volledig geanonimiseerd en dus puur functioneel. Daarom hoeven we hier geen toestemming voor te vragen, maar we vinden het wel zo netjes om u er over te informeren.

Bekijk details.
Vergeet van welke cookies ik houd. Gewist!