Groeiambities realiseren

Wij van Semster houden van groei. Groei in omzet, groei in klanten en groei in marktaandeel. Wij geloven dat het in elke markt mogelijk is om te groeien. Of u nu in een groeimarkt opereert, een stagnerende markt of een dalende markt. En of u nu te maken heeft met een economische bloeiperiode of een economische recessie. Het simpele feit is nu eenmaal dat de ene partij het beter doet dan de ander. Als u wilt groeien én het beter wilt doen dan uw concurrentie dan schakelt u ons in.

Manieren om te groeien

Igor Ansoff beschrijft in zijn groeimatrix vier verschillende strategieën voor groei:

  • marktpenetratie (met een bestaand product een hogere penetratie realiseren in een bestaande geografische markt)
  • marktontwikkeling (met een bestaand product een nieuwe geografische markt betreden)
  • productontwikkeling (met een nieuw product een bestaande markt betreden)
  • diversificatie (met een nieuw product een nieuwe markt betreden)

Voor de meeste bedrijven in het MKB ligt marktpenetratie het meest voor de hand. Het is de meest eenvoudige strategie om snel te groeien. En met snel bedoelen we binnen 3 tot 12 maanden na het uitvoeren van de bedachte strategie.

Uitwerking van marktpenetratie

De marktpenetratie strategie wordt doorgaans op de volgende manieren in de praktijk toegepast:

  • bestaande klanten stimuleren om meer van het product te gebruiken via upsizing (Coca-Cola van1 ltr. flessen, naar 1,5 ltr. flessen tot uiteindelijk 2 ltr. flessen)
  • bestaande klanten stimuleren om het product vaker te gebruiken door bijvoorbeeld nieuwe gebruiksmomenten te introduceren ('Vier uur: cup-a-soup')
  • bestaande klanten stimuleren om ook andere producten van het bedrijf te kopen (cross selling)
  • bestaande klanten stimuleren om duurdere producten van het bedrijf te kopen (up selling)
  • nieuwe klanten winnen door te communiceren op voor het bedrijf nieuwe plekken (internet!)
  • nieuwe klanten winnen door betere communicatietechnieken toe passen
  • nieuwe klanten winnen door een verbeterde communicatieboodschap (een aansprekendere belofte)

In zes stappen naar succes

werkwijze-schema-1

Semster gebruikt het 'in zes stappen naar succes' model dat voor diverse klanten geleid heeft tot zakelijk succes.

Of het nu gaat om het maken van een website, het opzetten van een Adwords account of versturen van een direct mailing, u heeft altijd baat bij onze gestructureerde aanpak.

  1. Doelstellingen bepalen
    • Wat wilt u bereiken, waarom en wanneer? 
  2. Analyse
    • Waar staat u nu, hoe bent u daar gekomen en wat gebeurt er om u heen?
  3. Strategie
    • Hoe gaat u uw doelstellingen realiseren.
  4. Plan
    • Wat moet er gebeuren, door wie, wanneer en welke middelen zijn daarvoor nodig?
  5. Executie
    • Implementatie van het plan
  6. Meten
    • Meet het resultaat en evalueer de nieuwe situatie. Hebt u uw doelstellingen bereikt?

 

 

Teamvoorkant2016Nog vragen?

Bel ons op: 085 065 54 13
of mail ons op: info@semster.nl

Onze klanten geven ons een 9.6/10!

Contact formulier

Heeft u een vraag of opmerking, vul dan onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op!

Kennisbank

Op de hoogte blijven?

Hieronder kunt u zich aanmelden voor onze nieuwsbrief. 4 x per jaar handige marketing tips en info over internet.

Contact informatie

Semster

Havinghastraat 32
1817 DA Alkmaar

085 065 54 13 085 - 065 54 13

info@semster.nl info@semster.nl