De essentie van branding ('merketing' in het Nederlands) is om er voor te zorgen dat:

  • mensen die nog nooit een aankoop in de categorie (Ariel opereert in de categorie 'wasmiddelen') hebben gedaan er positieve associaties mee hebben en het op hun mentale 'short list' hebben staan als ze een aankoop in de categorie overwegen
  • mensen die het merk kopen het zoveel mogelijk trouw blijven oftewel een zo groot mogelijk gedeelte van de financiële bestedingen in de categorie aan het merk uitgeven
  • mensen bereid zijn om er een hogere prijs voor te betalen dan voor een generiek product

Dat zijn de redenen waarom veel organisaties een sterk merk nastreven. Simpelweg omdat een sterk merk meer geld oplevert dan een generiek product. De grote vraag is natuurlijk hoe je een sterk merk creëert.

Relevante, onderscheidende belofte op een aansprekende manier communiceren én de belofte nakomen maar liefst overtreffen

Een sterk merk rust op vier pijlers:

1. Een goede merknaam
2. Een relevante, onderscheidende belofte in de vorm van een slogan
3. Aansprekend gecommuniceerd
4. Het nakomen, maar liefst overtreffen van de belofte

Ad 1. Een goede merknaam

Een goede merknaam plaatst het bedrijf of de dienst in een categorie waardoor alleen al door de naam voor iedereen duidelijk is wat het bedrijf doet.

Ad 2. Een relevante, onderscheidende belofte vertaald in een slogan

'Relevant' wil zeggen dat de afnemer er behoefte aan heeft en bereid is om er voor te betalen en 'onderscheidend' wil zeggen dat de concurrentie het niet belooft of wel belooft, maar niet goed communiceert. Een relevante, onderscheidende belofte rust doorgaans op diepgaande kennis van de afnemer. Door middel van het afnemen van interviews met afnemers en / of mensen uit het bedrijf die het dichtst bij de afnemers staan zijn we in staat om relevante, onderscheidende beloftes te creëren. Een dergelijke belofte staat vaak direct onder de merknaam. In het geval de merknaam niet direct duidelijk maakt in welke categorie het bedrijf opereert kan een slogan dat probleem ondervangen.

Ad 3. Aansprekend communiceren

Om tussen de honderden communicatieboodschappen die iedereen elke dag ontvangt op te vallen dient de relevante, onderscheidende belofte op een aansprekende manier gecommuniceerd te worden. Met 'aansprekend' bedoelen we 'op een sympathieke manier opvallend'. De kunst is om aan het merk een goede slogan te koppelen die direct duidelijk maakt waar het merk voor staat. En indien nodig, in welke categorie het merk opereert.

Ad 4. Het nakomen, maar liefst overtreffen, van de belofte

Potentiële afnemers overtuigen en verleiden om een transactie aan te gaan is doorgaans nog wel te doen, maar pas als een afnemer tevreden is over een transactie volgen er meer transacties. De kunst is om dus er voor te zorgen dat de afnemer na elke transactie weer tevreden is. Dus constante kwaliteit leveren en een goede service bieden als er eens wat is.

Verschijningsvorm van het merk

Een merk komt tot uiting door:
• Naam
• Slogan
• Logo
• Kleurstelling
• Typografie (lettertype)
• Beeldmerk

De elementen logo, kleurstelling, typografie en beeldmerk vallen doorgaans onder 'Design' of 'Vormgeving'. Om een goed logo te kunnen ontwikkelen is het voor een designer van groot belang om te weten waar het merk voor staat en wil staan. Daarom ontwikkelen wij logo's en huisstijlen altijd nadat wij een goede mondelinge of schriftelijke briefing hebben gehad of gezamenlijk met de klant hebben bepaald waar het merk voor staat en wil staan.

Tariefindicatie

We helpen bedrijven en organisaties met het ontwikkelen van een sterk merk. Dat begint bij het maken van een goed marketingplan om dat vervolgens operationeel uit te werken in zaken zoals:

• Een merknaam (v.a. € 399,- tot € 1.499,-. Gerealiseerd in vijf tot tien werkdagen.)
• Een merkbelofte uitgewerkt in een slogan (v.a. € 399,- tot € 1.499,-. Gerealiseerd in vijf tot tien werkdagen.)

Neem contact op voor branding werkzaamheden

Als u een sterk merk wilt worden neem dan contact met ons op. Bel Peter Lagerwaard op 072 - 520 1053 voor het maken van een geheel vrijblijvend kennismakingsafspraak van een uur bij ons op kantoor in Alkmaar.

Teamvoorkant2016Nog vragen?

Bel ons op: 085 065 54 13
of mail ons op: info@semster.nl

Onze klanten geven ons een 9.6/10!

Contact formulier

Heeft u een vraag of opmerking, vul dan onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op!

Kennisbank

Op de hoogte blijven?

Hieronder kunt u zich aanmelden voor onze nieuwsbrief. 4 x per jaar handige marketing tips en info over internet.

Contact informatie

Semster

Havinghastraat 32
1817 DA Alkmaar

085 065 54 13 06 - 10 450 949

info@semster.nl info@semster.nl