Linkbait of link-aas is het hengelen naar links door het uitgooien van aantrekkelijk "aas" in de vorm van interessante content. Content waar webmasters graag naar linken. 

Waarom linbait maken?

Links van andere websites naar de uwe zijn een belangrijke factor voor uw positie in de zoekresultaten van Google. Veel (goede) links zorgen voor een betere ranking. En daarom is linkbait een interessante methode: met kwalitatief goede content zorgen voor meer links naar uw website.
Enkele vormen van linkbait zijn:

  • Een e-book
  • Een korte whitepaper van 5 tot 7 pagina's
  • Een handige checklist, nuttig draaiboek of duidelijk stappenplan
  • 'How to' content in welke vorm dan ook (tekst, beeld of video)
  • Een hele goede landingspagina op uw website
  • Een infographic
  • Een video
  • De aankondiging van een offline gebeurtenis / event
  • Een forum voor een specifieke niche

Overigens is linkbait ook prima te gebruiken voor leadgeneratie door een e-mail adres en / of telefoonnumer te vragen in het geval een gratis document gedownload moet worden. Eventuele barrieres voor het downloaden kunnen overwonnen worden door het linkbait op te splitsen in gratis te downloaden content zonder e-mail adres en / of telefoonnummer achter te laten en voor 'vervolg' content wel een e-mail adres en / of telefoonnummer te vragen.

Not only sex sells

Uiteraard is linkbait pas linkbait als het ook effectief werkt voor het binnenhalen van links van andere websites. Het linkbait moet aantrekkelijk zijn en dan komt al snel de psychologie om de hoek kijken. Wat maakt een publicatie of event aantrekkelijk? Er is geen magische toverformule voor succes van linkbait, maar geslaagde experimenten op het gebied van linkbait en bijvoorbeeld guerilla marketing zijn vaak onder enkele noemers samen te brengen:

  • Sensationeel, controversieel, aanstootgevend, schokkend, aanvallend, onthullend, ontmaskerend, grappig, sexy
  • Onderzoek, statistieken, feiten, checklists, nuttige informatie, een manifest opstellen, 
  • Gratis gadget, tool, dienst, quiz, in het algemeen iets weggeven
  • Autoriteit creëren, iemand of een instantie beroemd maken, een gemeenschap creëren
  • Een wedstrijd met interessante prijzen organiseren, een award uitgeven
  • Nieuws, de eerste zijn, een award winnen, scoops

Hoe doe je linkbaiting goed?

Linkbaiting moet onderdeel uitmaken van de de gehele content management strategie en zou in veel gevallen een belangrijke spil moeten zijn. Want linkbaiting kan zowel op korte als op lange termijn voor waardevolle links en verkeer naar de website zorgen. Een linkbait campagne legt u natuurlijk vast in een campagneplan en omvat een vijftal stappen: doelstellingen, creatie, verspreiding, meting en evaluatie.

Duidelijke doelen stellen

Het is essentieel om vooraf duidelijke, meetbare doelen te stellen voor het toepassen van linkbait. Deze doelen kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Nuttige informatie bieden voor de bezoekers van uw website
  • Een betere positie voor een belangrijk trefwoord in de zoekresultaten van Google
  • Meer links naar uw website verzamelen
  • De domein en algemene autoriteit verbeteren
  • E-mail adressen en / of telefoonnummers verzamelen om na te bellen

Zorg ook dat de KPI's vooraf vastgesteld zijn en dat deze meetbaar zijn.

Ontwikkel creatieve en effectieve content

Linkbait maken begint met het creatieve proces van het bedenken van een goed linkbait. Inventariseer verschillende mogelijkheden en maak een inschatting van de haalbaarheid in termen van kosten, tijd en verwachte impact. Het hoeft niet altijd groots opgezet te zijn, er zijn voldoende voorbeelden van kleine creatieve en effectieve linkbait campagnes. Ga daarna aan de slag en ontwikkel een mooie creatieve, waardevolle of sensationele publicatie of gebeurtenis. Hier ligt in eerste instantie het zwaartepunt van de campagne.

Verspreiden - breng uw content onder de aandacht

Een stap die vaak vergeten wordt maar essentieel onderdeel is voor het slagen van uw campagne. Identificeer partijen, belanghebbenden, deskundigen en anderen die mogelijk geïnteresseerd kunnen zijn in uw fraaie publicatie. Bedenk hoe u deze partijen het best kunt benaderen om uw publicatie onder de aandacht te brengen. Denk hierbij ook aan de volgende punten:

  • Welke media en middelen staan tot uw beschikking en welke wilt u gebruiken?
  • Hoe groot is uw bereik via een nieuwsbrief?
  • Hoe gaat u gebruik maken van social media zoals LinkedIn, Facebook of Instagram
  • Moet u samenwerken met andere partijen om uw gratis gadget of e-book te verspreiden?
  • Gaat u uw linkbait ook in lokale of nationale offline media promoten?
  • Heeft u op uw website gezorgd voor de deelbuttons voor Social Media?

Meten

Meten van een campagne begint ruim voordat u begint met het verspreiden van het linkbait. Als een KPI de groei van het aantal links naar uw website is, wilt u weten wat de normale groei van links is en groei kunt u alleen meten door over een periode van maanden of jaren de ontwikkeling van het aantal links te meten. Let bij het meten ook op dat Google Analytics alles goed kan door meten, dat de nieuwe links goed gemonitored worden enz.

Evalueren

Aan het eind is een evaluatie gewenst om te kijken of de campagne als geslaagd mag worden benoemd, wat de succesfactoren waren, wat beter kan en of u door wilt gaan op dezelfde voet of u toch een andere aanpak op hoofd- of detailpunten wilt.

Neem contact met ons op voor het ontwikkelen van linkbait

Indien u overtuigd bent van het nut van linkbait en wilt weten of wij de juiste partij zijn voor u bel dan naar Ton Verplanke of Peter Lagerwaard op 072 - 520 1053 voor het maken van een geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek. Bij u op kantoor of bij ons in Alkmaar.

Teamvoorkant2016Nog vragen?

Bel ons op: 085 065 54 13
of mail ons op: info@semster.nl

Onze klanten geven ons een 9.6/10!

Contact formulier

Heeft u een vraag of opmerking, vul dan onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op!

Kennisbank

Op de hoogte blijven?

Hieronder kunt u zich aanmelden voor onze nieuwsbrief. 4 x per jaar handige marketing tips en info over internet.

Contact informatie

Semster

Ampèrestraat 3a
1817 DE Alkmaar

085 065 54 13 085 - 065 54 13

info@semster.nl info@semster.nl